schwelle 7
 
 
 
 
 
 
 
 
Friday, September 26, 7 pm to 10 pm - Saturday, September 27, 10am to 6pm - Sunday, September 28, 10am - 6pm
 
Freitag, 26 September, 19:00 - 22:00 - Samstag, 27. September, 10:00 - 18:00 - Sonntag 28. September 10:00 - 18:00
 
Languages spoken: German or English (and Dutch)
 
Nach der Legende war Lady Godiva eine angelsächsische Adlige aus dem 11. Jahrhundert. Sie versuchte ihren Ehemann Leofric, den Herzog von Mercia dazu zu überreden, die drückende Steuerlast, unter der alle Bürger litten, zu mildern. Er erwiderte, er würde die Steuern erst senken, wenn sie nackt durch die Stadt reite. Denn er rechnete nicht damit, dass seine Frau tatsächlich den Mut aufbringen würde, dies zu tun, damit es dem Volk besser geht. Godiva schloss einen Pakt mit den Einwohnern der Stadt: alle Fenster, Türen und Vorhänge mußten geschlossen bleiben, die Straßen sollten leer sein, damit niemand sie nackt sähe. Daraufhin ritt sie vollkommen nackt durch die Stadt. Nur ein Mann – Peeping Tom – konnte nicht widerstehen und wurde für seinen Voyeurismus mit Blindheit gestraft.
Vom Mut seiner Frau beeindruckt, senkte der Herzog daraufhin die Steuern.
 
Die Legende von Lady Godiva wirft viele Fragen auf, Fragen zum Geschlechterverhältnis, zu Voyeurismus und Exhibitionismus, zu Verletzlichkeit und Mitgefühl, Solidarität und Aktivismus. Gleichzeitig verdeutlicht die Geschichte auf poetische Weise unser Bedürfnis uns verletzlich zu zeigen und den Mut dies zu tun.
 
„Spielen“ ist ein Grundcharakteristikum des Menschen. Ohne Intuition, die Freude am Entdecken und am Experiment, gibt es keine Schöpfung, keine Entwicklung. Oft sind wir jedoch in vorgefassten Ideen gefangen, in angelerntem Verhalten und kulturellen Prägungen. Wir fürchten Kritik und verlieren die Verbindung zu einer unserer wertvollsten Stärken: unserer Verletzlichkeit, der Quelle von Schönheit und Verbindung.
 
BDSM-Spiel ist theatralisches Spiel. In „GoDiva! Die Freude am gemeinsamen Spielen“ will ich die theatralischen Aspekte des BDSM-Spiels ausleuchten und nicht nur den Humor und die Absurdität teilen, die dabei entstehen können, sondern auch die dramatischen Aspekte. Im Kontext des Theaters heißt „schauspielern“ nicht immer „ein Gefühl vorspielen“. Es heißt auch, etwas zu tun, das ein Gefühl oder eine auf jemand anderen gerichtete Handlung auslösen kann.
 
In diesem Workshop möchte ich die Prinzipien des BDSM-Spiels dazu verwenden, gemeinschaftlich etwas Neues zu entwickeln  - zusammen mit Leuten mit unterschiedlichen Fertigkeiten, Wissen, künstlerischen und kulturellen Hintergründen. Die Legende der Lady Godiva ist unser Ausgangspunkt und unsere Inspiration. Wie im BDSM-Spiel setzen wir uns zueinander ins Verhältnis. Wir fassen den Mut zu handeln und erlauben uns gegenseitig uns zu sehen. Wir finden unsere Intuition, unsere Impulse und unsere Fähigkeit zu improvisieren wieder. Wir begeben uns in einen spielerischen Dialog mit der Realität, die uns umgibt und feiern die Macht der Imagination.
In kleinen Improvisationen und Übungen agieren, interagieren und spielen wir miteinander. Im Prozess des Teilens, Zeigens und Austauschens wird die Handlung des einen, die Inspiration für jemand anderen.  Individuelle Ideen und persönliche Assoziationen zur Geschichte der Lady Godiva werden Teil der Gruppe. Nach und nach definieren wir gemeinsam die Regeln für ein gemeinsames Spiel, dessen Hauptcharaktere Leofric, Godiva und Peeping Tom sind.
 
„GoDiva! Die Freude am gemeinsamen Spielen“ ist ein Workshop mit einem theatralischen Ansatz, der offen für alle mit einer kreativen Haltung und Interesse an Zusammenarbeit. Lady Godiva wird das Mittel zu einem BDSM-Spiel mit einem theatralischen Twist. Oder ist es andersherum? Ein Theaterstück mit einem Touch BDSM?
 
Als wir Kinder waren dachten wir,
dass wir als Erwachsene nicht mehr verletzlich sein würden.
Aber Erwachsen werden heißt die Verletzlichkeit zu akzeptieren.
Lebendig sein heißt verletzlich sein.
                                                                          Madeleine L’Engle
 
Wenn du in Kontakt gehen willst, mußt du dich anschauen lassen.
Brené Brown in ihrem TED Talk: The Power of vulnerability
 
Die Geschichte der Lady Godiva erinnerte mich daran, dass nackt sein oder sich nackt fühlen, nicht falsch ist. Verletzlichkeit heißt offen zu sein für das Unbekannte, Überraschungen zu erwarten und ohne Urteile und Vorurteile zu leben.
Johan Van de Walle, Performer
 
 
Als bildende Künstlerin bin ich es gewohnt allein zu arbeiten. Während des Projekts habe ich es geschafft, meine Angst davor zu überwinden, mich mit meinem Körper und meiner Stimme auszudrücken.  Ich habe auch meine Freude am Arbeiten mit anderen Künstlern wieder entdeckt. Ich fühle mich wieder wie ein Kind.
Leen Hermans, bildende Künstlerin
 
 
 
 
 
 
According to legend, Lady Godiva was an Anglo–Saxon noblewoman from the 11th century. In order to gain a remission on the oppressive taxations imposed by her husband (the duke of Mercia) on the citizens she rode naked on a horse through the streets of Coventry. She concluded a pact with the citizens of the town: all windows, doors and curtains had to remain closed. The streets of Mercia should be empty and know one would look upon her naked. Only one man, Peeping Tom, couldn't resist. He got punished for his voyeurism by blindness. Impressed by the courage of his wife, Leofric then lowered the taxes.
 
The legend of Lady Godiva raises questions about gender relations, about voyeurism and exhibitionism, about vulnerability and empathy, solidarity and activism. At the same time the story illustrates in a poetical way the need to express and the courage to show ourselves as vulnerable human beings.
 
'Playing' is a characteristic of the human being. Without intuition, the pleasure to discover and sense for experiment there is no creation.  However, we are often trapped in preconceived ideas, in learned behavior and cultural habits. We are afraid of criticism and lose the connection with our most precious gift: our vulnerability, the source of beauty and connection.
 
BDSM play is theatrical play. In "GoDiva! The joy of playing together" I would like to explore the theatrical aspect of the BDSM play and share not only the humor and the absurdity that can go with it, but also its dramatical aspect. In the context of theatre, 'acting' does not always mean 'to play an emotion'. It also means 'to do something that triggers an emotion or an action towards someone else'.
 
In this workshop, I would like to use the principles of BDSM play for a collective creation with people with different skills, profiles, artistic and cultural backgrounds. The legend of Lady Godiva is our starting point and inspiration. Like in the BDSM play, we put ourselves in relation to each other. We collect the courage to act and allow ourselves to be seen. We reconnect with intuition, impulse and our ability to improvise. We put ourselves in a playful dialogue with the reality that surrounds us and celebrate the power of imagination. During small improvisations and exercises we act, we interact and play together. In the process of sharing, showing and exchanging, the action of one person becomes the inspiration for someone else. Individual ideas and personal associations related to the story of Lady Godiva become part of the group. We slowly define the rules for a collective play with Leofric, Godiva and Peeping Tom as head characters of our common story.
 
"GoDiva! The joy of playing together" is a workshop with a high theatrical approach open to everyone with a creative attitude and interested in collaboration. Lady Godiva becomes the vehicle for a BDSM play with a theatrical twist. Or is it the other way around? A theatre play with a BDSM touch?
 
“When we were children, we used to think that
when we were grown-up we would no longer be vulnerable.
But to grow up is to accept vulnerability.
To be alive is to be vulnerable."
 
                                        Madeleine L'Engle
“If you want to connect, you have to allow yourself to be seen.”
 
Brené Brown in her TED Talk: The Power of vulnerability
 
The story of Lady Godiva reminded me there's nothing wrong with being naked or feeling naked. Vulnerability means to be open for the unknown, to except surprise and to live without judgments and prejudices.
 (Johan Van de Walle, performer)
 
 
As a visual artist I'm used to work on my own. During the project I could overcome my fear of expressing myself with my body and my voice. I also rediscovered the joy of creation, together with other artists. I felt like a child again. (Leen Hermans, visual artist)
 
--------------------------------------------
 
 
Rebecca Lenaerts
 
rebecca (also spelled rebekah), from hebrew lit. 'connection',
semiotic roots ' to tie, to couple, to join' or 'to secure'.
 
Belgian born Rebecca Lenaerts finished her drama studies at the Flemish School of Arts (RITS, Brussels) and the UDK Art school (Berlin). Since 2006 she is active as a multi disciplinary artist working in the field of audio stories, performance art and audiovisual storytelling with a particular interest in inter-disciplinarity and co-creation. She worked on international assignments in Berlin, Sheffield and Istanbul and collaborated with art institutions in Flanders and Wallonia. She also works with children in Dutch speaking schools in Brussels, using radio and storytelling as a medium to establish intercultural dialogue and improve language skills (via MUS-E Belgium).
 
Rebecca Lenaerts is passionate about the art of touching people emotionally. Theatricality, imagination and surrealistic twists are fixed values in her artistic creations. She truly believes in the power of stories to connect people.
 
Contact:
 
 
Kosten/ Fee: 120 EUR
schwelle7 mitglieder/ S7- Members: 100 EUR
 
Anmeldung/ registration:
                                               schwelle7 (at) gmx.de
 
------------------------------------------
 
 
SLEEPING: We can host workshop participants in our Guest Rooms or in special sleeping cocoons in the studio. The cost is from10 EUR a night per person.
 
 
 
 
 
GoDiva! -
 
The Joy of
Playing
together

Die Freude am 
gemeinsamen 
Spiel 


 

Rebecca Lenaerts scroll down for
ENGLISH